Урок № 24 Розв'язання задач на тему коливальний рух


Тема уроку: Розв'язання задач

Мета уроку: дослідити залежність періоду коливань маятника від його маси, амплітуди коливань і довжини.
Базові фізичні поняття: маятник, коливальний рух, період, частота.
Обладнання: штатив з муфтою й кільцем, кулька на нитки, секундомір, вимірювальна стрічка, лінійка з міліметровими розподілами, 4 вантажі масою по 100 г, пружина.
Тип уроку: удосконалення знань та формування практичних умінь.




Хід уроку :
      I.      Організаційний момент
Перевірка присутніх, перевірка домашнього завдання.
   II.      Актуалізація опорних знань
Фронтальне опитування
III.      Мотивація навчальної діяльності
На попередньому уроці ми з вами вивчали амплітуду, період, частоту коливань математично­го маятника. А чи залежить значення періоду від маси, амплітуди, довжини маятника? Як ви вва­жаєте? Давайте це перевіримо під час розв’язання задач
Експериментальне завдання :
1група: перевірити чи залежить період коливань від довжини нитки.
2група : перевірити чи залежить період коливань від маси тягарця.
3група: перевірити чи залежить період коливань від амплітуди.
 Висновок: 1) період коливань залежить від довжини нитки – чим довша нитка, тим більший період; 2) період коливань не залежить від маси тягарця; 3) період коливань не залежить від амплітуди.
Розв’язування задач
1. Серце одне з найбільш досконалих коливальних систем. У різних тварин воно скорочується по-різному. У кита, наприклад, 7 скорочень за 1 хвилину, а у синички – 1200 скорочень за той же час. Порівняйте частоту пульсу кита та синички.
 2. Частота коливань крилець комара 600 Гц, а період коливань джмеля 5 мс. Яка з комах і на скільки більше здійснить помахів крильцями за 1 хв. польоту?
3. Гойдалка за 1,5 хвилини здійснила 15 повних коливань. Знайдіть період та частоту коливань гойдалки.
4. Частота коливань математичного маятника дорівнює 8 Гц. Знайдіть період коливань маятника. Скільки коливань здійснить маятник за 2 хвилини? 3. За 4 хвилини тіло здійснило 700 коливань. Який шлях пройшло тіло за цей час, якщо амплітуда коливань дорівнює 3 см?
Бесіда за питаннями
1. Дайте визначення коливального руху.
 2. Наведіть приклади коливань.
3. Наведіть приклади маятників.
4. Що таке математичний маятник?
5. Дайте визначення амплітуди, періоду, частоти коливань. Як визначити ці фізичні величини? У яких одиницях їх вимірюють?
6. Яка існує залежність між частотою і періодом коливань?
7. Чим відрізняються вільні і вимушені коливання?
8. Які коливання називають затухаючими? незатухаючими?
Задача 1. Визначте період і частоту коливань маятника, довжина якого 1 м.

Задача 2. Порівняйте періоди коливань математичного маятника довжиною 1 м на Землі і на Місяці. Прискорення вільного падіння на Місяці вважати таким, що дорівнює 1,62 Н/кг.


IV.      Узагальнення знань

   V.      Підсумки уроку
Учні по черзі роблять висновки про те, чого вони навчилися на лабораторній роботі, якого результату досягли.

VI.      Домашнє завдання





Буду радий бачити Ваші побажання та запитання в коментарях.

Немає коментарів:

Дописати коментар