Тема уроку: Фізичні тіла й фізичні явища. Властивості тіл.
Мета уроку: показати учням відмінність між поняттями „фізичне тіло” та „речовина”;; розвивати в учнів навички до пошуку закономірностей;виховувати в учнів якості дослідника шляхом постановки учнями наукових запитань і пошуку відповідей на них; виховувати потребу в знаннях, інтерес до предмету.
Базові фізичні поняття: фізичне тіло та речовина, об’єм тіла,
Демонстрації:
Обладнання: важільні терези; набір гир; невеликі тіла різної маси; посудина з водою; склянка; нитка; повітряна кулька, 12 фізичних тіл, вироблених з різних речовин, відомих учням (склянка, мідний циліндр, пластмасова кулька, дерев’яний брусок, глиняна іграшка, бавовняна нитка, книга, залізна пружина, гумова пробка, срібна монета, целофановий кульок, плитка шоколаду), терези, кантор, металева та пластмасова кульки однакового об’єму, презентація, інтерактивна дошка
Тип уроку: комбінований урок
Міжпредметні зв’язки: математика, природознавство, хімія, біологія
«Фізика наскільки серйозна наука, що гріх
не скористатися нагодою зробити її трішечки цікавішою»
Хід уроку :
I.Організаційний момент
Привітання, відмічання відсутніх. Перевірка готовності учнів до уроку.
II.Актуалізація опорних знань
а)Усі тіла складаються з частинок, між якими є…
б) Молекули і атоми тієї самої речовини …
в) Довжина залізничної рейки при нагріванні …
г) Об’єм рідини в термометрі при охолодженні …
д) Вода, в яку опустили кілька грудок цукру, з часом стає…
Речення розбито на шматки, які поміняли місцями. Учням потрібно назвати правильний порядок «шматків», щоб вийшло правильне твердження.
1 2 3 4
в та молекули атоми
5 6 7
утворюють поєднуються групи
Відповідь: 4,6, 1, 7, 2, 5,3
III.Мотивація навчальної діяльності
Інтерактивна вправа „Диковинки з діжки”. (Ця гра дозволяє показати учням, що вивчення природи на першому рівні починається з сенсорного сприйняття.)
Вчитель дістає тіло в формі циліндру (діжку) з різноманітними тілами і просить учнів виймати ці предмети з закритими очима по одному, називати їх і спробувати визначити, з чого виготовлене тіло. Усі тіла виставляють на демонстраційний стіл.
IV. Вивчення нового матеріалу
Учні заповнюють таблицю, в першій колонці якої необхідно записати предмети, що були в діжці, а в другій – матеріал, з якого виготовлено предмети.
Учні повинні доповнити дану таблицю (називають різні тіла і речовини із оточуючого світу).
Вчитель пропонує знайти словосполучення, яким можна узагальнити те, що записано в першому стовпчику та узагальнююче слово до другого стовпчика таблиці? (Це – „фізичні тіла” та „речовина”).
Одному з учнів пропонується обрати будь-який предмет (з діжки) і назвати якомога більше його фізичних характеристик (температура, розміри, об’єм, маса).
Що таке маса? Давайте спробуємо з’ясувати це, виходячи з нашого повсякденного досвіду. Ми дуже часто використовуємо слово маса. Наприклад, хазяйка готує страву і повинна використати інгредієнти певних мас. Маса новонародженої дитини складає приблизно 3-3,5 кг . Наведіть ваші приклади.
Як проявилась маса в цих випадках? В притяганні до Землі. Чим більша маса, тим сильніше притягується тіло, а ми з вами це відчуваємо, бо внаслідок притягання тіло сильніше чи слабше діє на опору або підвіс. (Демонструю тягарці: один лежить на столі, а другий висить на пружині). У фізиці цю масу називають гравітаційною.
Згадаємо, що таке гравітація. (Явище притягання всіх тіл у всесвіті).
Отже, маса – це фізична величина, що є мірою гравітаційної взаємодії.
Маса позначається символом m . Основна одиниця маси — кілограм (кг). Сучасний еталон маси виготовлений із сплаву платини й іридію.
Використовують і такі одиниці, як тонна, центнер, грам, міліграм тощо. Коли йдеться про маси мікроскопічних частинок, зручно користуватися так званою, атомною одиницею маси. 1 кг = 1000 г, 1г = 1000 мг, 1 т = 1000 кг, 1ц = 100 кг.
Питання до класу: як виміряти гравітаційну масу? (За допомогою терезів. Цей процес називають зважуванням).
Демонстрація побутових електронних терезів, кантор, шкільні демонстраційні терези; як правильно користуватись терезами.
Формування поняття „інертна маса”.
Питання до класу. По дорозі на однаковій швидкості їдуть два однакових автомобіля: один повністю завантажений, а другий ні. І от вони одночасно загальмували. Який з них матиме менший гальмівний шлях. (Легковий автомобіль, бо в нього менша маса).
Дослід. Демонстрація удару двох кульок однакових розмірів: металевої та пластмасової.
Питання до класу: яка з кульок більше змінила швидкість? (Пластмасова).
Вчитель. Фізики, для того щоб здаватись дуже розумними, даний дослід опишуть так: „Усі тіла мають властивість інертності, яка полягає в тому, що для зміни швидкості тіла потрібен час. За однаковий проміжок часу металева кулька змінила свою швидкість менше, ніж пластмасова, бо металева кулька - більш інертна, ніж пластмасова. Повернемось до автомобілів. Навантажений автомобіль більш інертний, тому повільно змінює швидкість і тому його гальмівний шлях більший. Ненавантажений автомобіль… (прошу учнів продовжити речення). Отже маса є мірою інертних властивостей фізичних тіл. Таку масу називають інертною.
Питання до класу: як виміряти інертну масу? (За зміною швидкості при взаємодії).
Дослід. На столі стоять два візка різних мас. До одного з них перерізані нитки візка роз’їжджаються на різні відстані.
Учні описують дослід
V. Встановлення внутрішньо предметних та між предметних зв’язків
Маса тіла та одиниці маси. Вимірювання маси тіл.
Старовинні одиниці маси
1 берковець = 10 пудів = 163,8 кг
1 пуд = 40 фунтів = 16,38 кг
1 лот = 3 золотники = 12,797 г
1 доля = 44,435 мг
Іноземні одиниці маси
1 гран = 64,8 мг
Міжпредметні зв’язки (фізика-біологія)
Маси в живій природі(середні значення):
п’явка – 2 г
вета (найбільша комаха) – 80 г
скат морський диявол, манта – 1,5 т
білуга (найбільша річкова риба) – 1400 кг
голіаф (найбільша жаба) – 3 кг 300 г
комодський варан – 150 кг
слонова черепаха – 200 кг
дрофа (найважчий птах, що літає) – 20 кг
VI. Узагальнення знань
VII. Підсумки уроку
Рефлексія
1. Що найбільше тобі сподобалось на сьогоднішньому уроці?
2. Які твої очікування від наступного уроку?
3. Назви ключові слова, що звучали протягом уроку?
4. Оціни свою роботу на уроці. Обґрунтуй свою оцінку.
VIII. Домашнє завдання
Опрацювати §
Початковий і середній рівні – здійснити перетворення
2 т = …кг
5 ц = …кг
6 т = …ц
Достатній і високий рівні:
Творчий проект: виготовити терези, використовуючи лінійку або довгий цвях (для важеля), сірникові коробочки (для виготовлення шальок), а також матеріал для створення опори, нитки для кріплення. Замість гирьок використати старі монети: 1 коп = 1г, 2 коп = 2г тощо.
Буду радий бачити Ваші побажання та запитання в коментарях.
Немає коментарів:
Дописати коментар