Урок № 60 Лабораторна робота № 11. Вивчення умови рівноваги важеля

Тема уроку: Лабораторна робота № 11. Вивчення умови рівноваги важеля

Мета уроку: дослідити властивості важеля, з’ясувати, при якому співвідношенні сил та їх плечей важіль знаходиться в рівновазі. Шляхом експериментальних досліджень   продовжити формування знань про обчислення моменту сили та умови рівноваги важеля. Розвивати логічне мислення та навики користування приладами.
Обладнання: важіль із сантиметровими поділ­ками й отвором посередині, штатив, динамометр, кілька тягарців, пластилін для зрівноважування важеля, нитка.
Тип уроку: формування практичних умінь.



Хід уроку :
                  I.      Організаційний момент
Перевірка присутніх, перевірка домашнього завдання
               II.      Актуалізація опорних знань
         На дошці картка із ігровим полем, на якому закриті числа. Учні поділені на дві команди. Гравці кожної команди по черзі називають координату клітинки. Вчитель зачитує питання під відповідним номером. За правильну самостійну відповідь команді нараховується 3 бали. Якщо гравець відповіді не знає, то її обговорює вся команда, і за правильну відповідь отримує 1 бал. Якщо відповідь неправильна, із команди знімається 1 бал, а запитання переадресовується команді-суперниці. Перемагає команда, що набрала більшу кількість балів.

В
А
Ж
І
Л
Ь
Б
20
24
16
9
4
1
Л
12
19
23
15
8
3
О
6
11
18
22
14
7
К
2
5
10
17
21
13
1.                Для чого використовують прості механізми?
2.                Які прості механізми ви знаєте?
3.                Що таке важіль?
4.                Що таке вісь обертання важеля?
5.                Що таке точка прикладання сили?
6.                Як називають лінію, яка показує напрям дії сили?
7.                Що називають плечем сили?
8.                Яка умова рівноваги важеля?
9.                Хто встановив умову рівноваги важеля?
10.           Який виграш у силі можна отримати за допомогою важеля?
11.           Що таке момент сили?
12.           Якою літерою позначається момент сили?
13.           У яких одиницях вимірюється момент сили?
14.           У яких випадках момент сили має додатне значення?
15.           У яких випадках момент сили має від‘ємне значення?
16.           У чому полягає правило моментів?

           III.      Виконання лабораторної роботи
Учні самостійно беруть прилади, які необхідні для виконання роботи. Пригадати правила техніки безпеки при виконанні роботи.
Виконання роботи
1.            Закріпити в штативі лабораторний важіль і, повертаючи гайки на кінцях важеля досягти горизонтального положення важеля.
2.            На відстані близько 20 см від осі обертання на лівій частині важеля закріпити один важок масою 100 г.
3.            На правій частині важеля закріпити два важки масою по 100 г і, пересуваючи підвіс вздовж важеля, досягти горизонтального положення важеля. Виміряти плечі сил. Результати вимірювань записати в таблицю (дослід 1).
4.            Перемістивши лівий важок ближче до осі обертання, знайти таке положення важків на правій частині, за якого важіль буде горизонтальним. Виміряти плечі сил і результати вимірювань записати в таблицю (дослід 2).
5.            До лівого плеча важеля на відстані близько 10 см від осі обертання підвішати три важки масою по 100 г.
6.            До правого плеча приєднати динамометр і знайти таке його положення, за якого важіль розміщується горизонтально. Виміряти плечі сил і покази динамометра. Результати вимірювань записати в таблицю (дослід 3).
7.            Обчислити момент сил, які діють на важіль із правої та лівої сторін, зробити висновки. Результати записати в таблицю.
Результати вимірювань і обчислень:
8.   Визначити вагу досліджуваного тіла за допомогою важеля і одного важка масою 100 г, використовуючи формулу:

Для цього на лівій частині важеля підвішати важок масою 100 г, а на правій, на відстані 10 см від осі обертання, - досліджуване тіло. Пересуваючи важок вздовж важеля, домогтися положення рівноваги. Виміряти плечі сил. За відомими плечами сил і визначеною за формулою F=mg вагою важка, обчислити вагу досліджуваного тіла:



             IV.  Узагальнення знань
               V.      Підсумки уроку
1.                          Як зрівноважити важіль, підвішений д штатива? Учні показують як це зробити.
2.                          Як правильно виміряти плече сили?
3.                          Чому один і той же дослід і вимірювання потрібно виконувати декілька років?
4.                          Чи сподобалось вам самостійно виконувати досліди та робити відповідні висновки?
           VI.      Домашнє завдання 


https://drive.google.com/file/d/0B_qtbMhCzK1KaTYwUTVGQUNZR28/view?usp=sharing  Завантажити конспект Урок № 60 Лабораторна робота № 11. Вивчення умови рівноваги важеля

Немає коментарів:

Дописати коментар