Тема уроку: Розв'язування задач
Мета уроку: формувати навички розв'язування задач з теми «Механічний рух»,
розвивати логічне мислення, виховувати уважність та трудолюбивість
Базові фізичні поняття: швидкість, середня
швидкість, час, шлях, графік руху.
Обладнання: картки із завданнями.
Тип уроку: удосконалення знань та формування вмінь розв'язувати задачі.
Хід уроку :
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1)
Перевірка домашніх задач.
2)
Самостійна робота
І варіант
1. Літерне позначення
часу.
2. Основна одиниця
швидкості.
3. Виразіть 3 км в
метрах.
4. Виразіть 20 хв в с.
5. Виразіть 10 км/год у
м/с.
6. Визначте швидкість руху 1за графі ком, зображеним на малюнку. (На дошці
зобрази ти 2 графіки прямолінійного рівномірного руху для двох варіантів.)
7. За графіком визначте
шлях руху тіла.
8. Протягом 30 хв потяг рухався рівномірно з
швидкістю 72 км/год. Який шлях він пройшов?
ІІ варіант
1. Літерне позначення швидкості.
2. Запишіть основну одиницю часу.
3. Виразіть 30 см в
метрах.
4. Виразіть 2 год в секундах.
5. Виразіть 10 м/с в кілометрах на годину.
6. Визначте швидкість руху 2 за графіком, зображеним на малюнку.
7. Визначте за графіком, скільки часу рухалося
тіло.
8. Автомобіль рухається зі швидкістю 80 км/год.
За який час він подолає відстань 240 км?
III. Мотивація навчальної діяльності
Впродовж уроку ми з вами
розшифруємо вислів О. В. Суворова, який пов'язаний з однією з фізичних величин,
що ми вивчаємо. Ви маєте розшифрувати цей вислів, а потім пояснити його
значення.
IV.
Формування
навичок та умінь учнів
Робота в групах.
Учнів класу розділяємо на
5 груп так, щоб групи були рівносильні за рівнем знань. Кожна група отримує на
картках завдання, складність яких вказана за допомогою зірочок: чим більше
зірочок біля номера задачі, тим складніша задача. Завдання учні в групі
розподіляють самостійно. Номер завдання відповідає номеру літер на дошці. На
дошці зображено:
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
Група 1
1.** Обчислити час, за
який під час розвантажування баржі ящик переміститься стрічковим транспортером
на 24 м, якщо швидкість руху стрічки 12 см/с.
2с
|
200с
|
0,5 хв
|
с
|
ш
|
к
|
2.* Швидкість, яку має
розвинути космічна ракета для запуску супутника Землі, дорівнює 7 900 м/с.
Виразити цю швидкість у кілометрах на годину.
2,2
|
7,9
|
28440
|
ри
|
ми
|
ви
|
3.* Вертоліт вертикально
рівномірно піднімається. Яка траєкторія точки на кінці лопасті гвинта
вертольота відносно Землі?
спіраль
|
коло
|
пряма
|
д
|
т
|
ц
|
4.** Мотоцикліст проїхав
20 км за 30 хв, а потім їхав зі швидкістю 60 км/год протягом 1,5 год. Якою
була його середня швидкість на всьому шляху?
70 км/год
|
60 км/год
|
55 км/год
|
ки
|
ві
|
кі
|
5.*** Людина половину
шляху проїхала на велосипеді зі швидкістю 25 км/год, а решту шляху пройшла
пішки зі швидкістю 5 км/год. Скільки часу вона йшла, якщо весь шлях зайняв 3
год?
2,5 год
|
1 год
|
1,5 год
|
с
|
н
|
л
|
6.** За поданим графіком
визначте швидкість руху тіла:
5 м/с
|
2 м/с
|
20 км/год
|
нь
|
ть
|
ль
|
Група 2
7.* Куля летить зі
швидкістю 500 м/с. За який час вона пролетить 2 км?
4с
|
250 хв
|
4хв
|
по
|
мо
|
ко
|
8.** Троє людей приймали
участь у змаганнях з бігу. Перший біг 20 хв зі швидкістю 12 км/год, другий
пробіг 5 км за півгодини, третій пробіг 6 км зі швидкістю 11 км/год. Хто біг
швидше від усіх?
Перший
|
Другий
|
Третій
|
т
|
д
|
к
|
9* Хлопчик сидить на
каруселі, яка обертається, і бачить, що відносно неї він нерухомий, а
навколишні предмети і земля рухаються. Що є в цьому випадку тілом відліку?
Карусель
|
Земля
|
Хлопчик
|
ц
|
х
|
р
|
10.** Мандрівник 1,5 год
їхав на верблюді зі швидкістю 10 км/год, а потім 3 год – на віслюку зі
швидкістю 16 км/год. Якою була середня швидкість руху мандрівника на всьому
шляху?
11 км/год
|
14 км/год
|
13 км/год
|
о
|
і
|
є
|
11.** За поданим графіком
визначити швидкість руху тіла:
0,5 км/хв
|
2 км/хв
|
50 м/хв
|
б
|
с
|
ч
|
12.*** Людина робить 5
кроків за 2 с. Яка довжина її кроку, якщо вона йде зі швидкістю
5,4 км/год?
80 см
|
65 см
|
60 см
|
ка
|
ма
|
на
|
Група 3
13.* Найшвидша суходільна
змія в світі – мамба. Визначте її швидкість, якщо відомо, що вона за 2,5 год
проповзає шлях 45 км.
10 м/с
|
112,5 км/год
|
18 км/год
|
то
|
мо
|
по
|
14.* У вагоні рухомого
пасажирського поїзда на столі лежить книга. Відносно яких тіл відліку книга
рухається?
Телеграфні стовпи
|
Підлога вагона
|
Стіл
|
к
|
с
|
ч
|
15.** Людина за 25 хв
пройшла 1,2 км, потім півгодини відпочивала, а потім пробігла ще 800 м за 5 хв.
Якою була її середня швидкість на всьому шляху?
2 км/хв
|
1 км/хв
|
2 км/год
|
н
|
р
|
в
|
16.** За поданим графіком
визначити швидкість руху тіла:
50 км/год
|
100 км/год
|
25 км/год
|
є
|
и
|
а
|
17.*** Третину шляху
людина їхала на велосипеді зі швидкістю 20 км/год, а решту шляху бігла зі
швидкістю 10 км/год. Яка середня швидкість на всьому шляху?
18 км/год
|
12 км/год
|
15 км/год
|
н
|
п
|
ш
|
18.*** З якою швидкістю
йде людина, якщо вона робить 3 кроки за 2 с і довжина її кроку 67 см?
1м/с
|
33,5 см/с
|
90 см/с
|
л
|
м
|
ч
|
Група 4
19.* Яку траєкторію під
час руху автомобіля прямою дорогою описує центр його колеса відносно дороги?
Пряма
|
Коло
|
Спіраль
|
и
|
є
|
і
|
20.* Бамбук виростає за
добу на 60 см. Визначте швидкість росту бамбуку в мм/год.
25
|
60
|
5
|
в
|
м
|
к
|
21.** За поданим графіком
визначити швидкість руху тіла:
200 км/год
|
12,5 км/год
|
25 км/год
|
и
|
і
|
о
|
22.** Автомобіль 2 год
рухався зі швидкістю 15 м/с, а потім проїхав ще 72 км зі швидкістю 20 м/с.
Яка середня швидкість автомобіля на всьому шляху?
35 м/с
|
60 км/год
|
17,5 м/с
|
кч
|
ст
|
рм
|
23.*** Мандрівник подолав
240 км за 10 год. Першу половину шляху він їхав автомобілем, а другу – на
слоні. З якою швидкістю він їхав на слоні, якщо швидкість автомобіля в 4 рази
більша за швидкість слона?
24 км/год
|
20 км/год
|
15 км/год
|
я
|
о
|
ь
|
Група 5
24.* Трактор рухається зі
швидкістю 2,5 м/с. Виразити його швидкість у км/год.
9
|
0,25
|
25
|
ш
|
п
|
г
|
25.** Черепаха повзла 10
с зі швидкістю 1 см/с, потім 1 хв зі швидкістю 15 мм/с. Яку відстань проповзла
черепаха?
40 см
|
1 м
|
25 см
|
лі
|
кі
|
ф
|
26.** Найбільшу швидкість
серед птахів під час бігу розвиває страус. За 30 хв він може пробігти 30 км.
Який пілях він пробіжить за 50 хв, якщо рухатиметься з тією самою швидкістю?
80 км
|
60 км
|
50 км
|
м
|
р
|
д
|
27.** За поданим графіком
визначити швидкість руху тіла:
250 дм/хв
|
10 дм/хв
|
250 см/хв
|
ни
|
ли
|
ви
|
28.*** Мотоцикліст
половину шляху їхав зі швидкістю 100 км/год, а решту – зі швидкістю 50 км/год.
Якою була середня швидкість мотоцикліста на всьому шляху?
67 км/год
|
75 км/год
|
150 км/год
|
ва
|
па
|
ма
|
V. Узагальнення знань
VI. Підсумки уроку
Представники кожної групи
записують розшифровані слова на дошці і зачитують утворений вислів: «Швидкість
потрібна, поквапливість шкідлива». Пояснюють його зміст. Кожна група здає
звіти з відповідно виставленими оцінками, а вчитель вносить свої корективи і
виставляє оцінки.
VII. Домашнє завдання
1)** Автомобіль іхав 20
хв зі швидкістю 100 км/год. З якою швидкістю має їхати велосипедист, щоб
проїхати ту саму ділянку шляху за 1 год 20 хв?
2)** Черепаха повзла 10 с
зі швидкістю 1 см/с, потім проповзла 50 см за 10 с, потім 5 с простояла, потім
проповзла 20 см зі швидкістю 2 см/с. Скільки часу повзла черепаха? Побудуйте
графіки залежності шляху і швидкості черепахи від часу.
Буду радий бачити Ваші побажання та запитання в коментарях.
Немає коментарів:
Дописати коментар