Урок № 57 Закон збереження й перетворення енергії в механічних процесах

Тема уроку: Закон збереження й перетворення енергії в механічних процесах та його практичне застосування

Мета уроку: з‘ясувати взаємний зв‘язок потенціальної та кінетичної енергії, встановити закономірності цього зв‘язку; розкрити сутність закону збереження енергії в механічних процесах; показати учням універсальність закону збереження і перетворення механічної енергії; сформувати вміння розв‘язувати задачі, використовуючи закон збереження і перетворення механічної енергії; розвивати пізнавальний інтерес учнів до теми та предмету фізики взагалі, розширювати світогляд; виховувати вміння бачити фізику навколо себе; формувати усвідомлення універсальності фізичних законів; розвивати логічне мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв‘язки, використовувати одержані знання під розв‘язування задач.
Базові фізичні поняття:  енергія, кінетична енергія, потенціальна енергія, збереження енергії, повна механічна енергія.
Демонстрації: Перетворення енергії при коливаннях вантажу на нитці. Перетворення енергії при коливаннях вантажу на пружині
Обладнання: маятник Максвелла (підв'язане до перекладини дерев'яне коліщатко, в центрі якого прикріплені виступи на міцних нитках), кулька на нитці, штатив, важок, пружина.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.



Хід уроку :
                                     I.    Організаційний момент
Привітання, перевірка присутніх.
                                  II.    Актуалізація опорних знань
Задача 1. Брати-близнюки Петро та Павло, які мають однакову масу, забігли до школи і збили з ніг різну кількість своїх однокласників. Відомо, що швидкість Петра була значно більшою за швид­кість Павла. Хто з двох братів-бешкетників, які вбігли до школи, мав більшу кінетичну енергію?
Відповідь: якщо маси двох братів однакові, то більшу кінетичну енергію мав той брат, чия швид­кість була більшою.
Задача 2. Яка енергія краща: потенціальна чи кінетична?
Відповідь: це кожен вирішує для себе сам. Наприклад, комусь більше подобається ще висіти, а комусь – уже падати.
1. Чому спортсмен перед стрибком робить розбіг?
2. Два електропоїзди рухаються з однаковою відносно землі швидкістю, але перший має шість, а другий — дев’ять вагонів. Який з них має більшу кінетичну енергію?
3. Яким молотком — легким або важким — можна забити цвях за меншу кількість ударів? Чому?
Гра «Вгадай мене»
  На столі вчителя лежить купка карток, на яких написано:
·                       Зумовлена взаємодією тіл або частин одного тіла;
·                       Її має шайба, що рухається по поверхні льоду;
·                       Назва походить від латин. «сила, можливість»;
·                       Залежить від маси тіла та його швидкості;
·                       Позначається символом Wп;
·                       Обчислюється за формулою mv2/2;
·                       Обчислюється за формулою mgh;
·                       В сумі з потенціальною енергією дає повну механічну енергію тіла;
·                       Залежить від висоти над поверхнею Землі і маси тіла;
·                       Позначається символом Wк;
·                       Її мають пружно деформовані тіла;
·                       Назва походить від грец. «рух»;
·                       Робота з піднімання тіла дорівнює її зміні;
·                       Зумовлена рухом тіла.
На дошці записані терміни: потенціальна енергія, кінетична енергія. Два учні виходять до вчительського столу і вибирають ті картки, які, на їх думку підходять до запропонованих їм понять. Зачитують вголос усе, що вони обрали, а учні класу рецензують їх відповіді.

                              III.    Мотивація навчальної діяльності
Демонструємо дослід: візьмемо маятник Максвелла (підв'язане до перекладини дерев'яне коліщатко, в центрі якого прикріплені виступи на міцних нитках), накрутимо нитки на виступи, а по­тім відпустимо коліщатко. Воно опускається вниз, а потім піднімається вгору і так кілька разів.
Запитання до учнів
— Коли ми підняли коліщатко на деяку висоту, якої енергії воно набуло?
— Коли опустилося в нижню точку, що сталося з потенціальною енергією?
— Куди поділася потенціальна енергія?
— Яку енергію має коліщатко, коли піднімаєть­ся вгору?
— Яку енергію має коліщатко, коли піднімаєть­ся в найвищу точку своєї траєкторії?
— Чи можна сказати, що потенціальна енергія перетворюється на кінетичну і навпаки?
— Чому тіло через деякий час зупиняється? Демонструємо дослід коливання кульки на нит­ці і ставимо аналогічні запитання. Демонструємо дослід коливання важка на пружині і ставимо ана­логічні запитання.
Отже, за умови відсутності сили тертя потенці­альна енергія тіла зменшується настільки, наскіль­ки збільшується її кінетична енергія і навпаки, тобто повна механічна енергія тіла не змінюється.
Теоретичні та експериментальні дослідження дозволили сформулювати закон збереження меха­нічної енергії:
У системі тіл, які взаємодіють тільки силами пружності й силами тяжіння, повна механічна енергія не змінюється.
Цей закон можна записати за допомогою фор­мули:
                                       Wп1 + Wк1 = Wп2 +Wк2
Якщо на тіла діють сили тертя, то повна меха­нічна енергія зменшується, деяка її частина пере­ходить в інший вид, наприклад, у теплову.
Доведемо, що якщо опором повітря можна знехтувати, сума кінетичної й потенціальної енергій падаючого тіла залишається незмінною, тобто механічна енергія тіла зберігається.
Нехай вантаж масою m падає без початкової швидкості з висоти H.
У початковому стані потенціальна енергія вантажу E=mgh, а його кінетична енергія E=0 . Таким чином, початкова механічна енергія вантажу Eп+Eк=mgh.
На деякій висоті h<H потенціальна енергія вантажу E=mgh .
Щоб знайти кінетичну енергію вантажу
 на висоті h, тобто коли він зробив переміщення S=H-h , скористаємося тим, що при вільному падінні без початкової швидкості формула має вигляд
Отже, 


Отже, повна механічна енергія вантажу на будь-якій висоті
h<H дорівнює
, тобто дорівнює його початковій енергії. А це й означає, що механічна енергія при падінні вантажу зберігається.
Це твердження називають законом збереження механічної енергії.
Помітимо, що збереження механічної енергії не означає збереження кінетичної й потенціальної енергій окремо: так, при падінні тіла його потенціальна енергія перетворюється в кінетичну, а при коливаннях маятників потенціальна й кінетична енергії неодноразово перетворюються одна в одну.

                              IV.    Вивчення нового матеріалу
                                  V.    Узагальнення знань
1.                    Тіло кинуто з поверхні Землі вертикально вгору з початковою швидкістю 30 м/с. На яку висоту воно підніметься.
2.                    Тіло падає з висоти 20 м. На якій висоті від поверхні Землі кінетична і потенціальна енергії тіла будуть однаковими. Опором повітря знехтувати.
3.                    Тіло кинуто вертикально вгору зі швидкістю 20 м/с. На якій висоті від поверхні Землі швидкість тіла зменшиться удвічі?
4.                    Задача від Григорія Остера
Джон Леннон впустив окуляри на барабан. Окуляри підстрибнули 7 разів і залишилися лежа­ти нерухомо. Скільки разів кінетична енергія оку­лярів, які зіскочили з носа славетного музиканта, перетворювалася на потенціальну?
5.                    Відповідь: 7 разів. Але про всяк випадок полі­чіть самі.
6.                    З льодяної гірки на санчатах з'їжджає хлопчик. Санчата виїжджають на троту­ар, який посипано піском, і зупиняються. Які пере­творення енергії при цьому відбуваються?
7.                    Під час скочування санок з гори їхня швидкість безперервно збільшується. Чому?

                              VI.    Підсумки уроку
Вправа «Незакінчене речення»
Учні продовжують речення:
На уроці я:
— Дізнався...
— Зрозумів...
— Навчився...
— На наступному уроці я хочу...
                           VII.    Домашнє завдання
Розв'язати задачу: Тіло вільно падає з висоти 40 м. На якій висоті потенціальна і кінетична енергія тіла зрівняються? Опором повітря знехтувати

Немає коментарів:

Дописати коментар