Урок № 63 Розв’язування задач з теми Прості механізми

Тема уроку: Розв’язування задач на тему Прості механізми

Мета уроку: поглибити знання учнів про роботу, потужність, прості механізми, потенціальну та кінетичну енергію, закон збереження та перетворення енергії, коефіцієнт корисної дії; навчити застосовувати теоретичні знання для розв‘язування задач; розвивати вміння правильно вибирати формули, визначати з них шукані величини; підготувати учнів до контрольної роботи з даної теми; виховувати інтерес до вивчення фізики, вміння використовувати одержані знання в повсякденному житті;
розвивати логічне мислення, вміння переключатися з одного виду діяльності на інший, встановлювати причинно-наслідкові зв‘язки, виділяти головне у змісті задачі.
Обладнання: мультимедійна дошка, презентація
Тип уроку: узагальнення та систематизації знань




Хід уроку :
      I.      Організаційний момент
Привітання, перевірка присутніх
   II.      Фізичний диктант
І варіант
1.     Робота виконується, коли ... (діє сила і переміщується тіло).
2.     Одиницею вимірювання роботи є ... (джоуль).
3.     При використанні механізмів корисна робота ... (менша) від повної роботи.
4.     ККД механізму завжди ... (менший) за одиницю.
5.     Взаємодіючі нерухомі тіла мають ... (потенціальну енергію).
6.     В замкнутій системі залишається сталою сума ... (кінетичної і потенціальної) енергій.
7.     Кінетична енергія залежить від ... (маси тіла і швидкості руху).
8.     Потужність – це фізична величина, що характеризує ... (швидкість виконання роботи).
9.     Потужність можна розрахувати за формулою ... (N = A/t).
10.                       Жоден з простих механізмів не дає виграшу в ... (роботі).
11.                       Коефіцієнт корисної дії – це ... (відношення корисної роботи до повної роботи).
12.                       Кінетична енергія тіла, підкинутого вгору ... (зменшується).

ІІ варіант

1.     Для розрахунку роботи потрібно знати ... (силу і шлях).
2.     При використанні простих механізмів виграємо в ... (силі), програємо в ... (шляху).
3.     Якість механізму характеризує коефіцієнт ... (корисної дії).
4.     Енергію мають тіла, при переміщенні яких може ... (виконуватися робота).
5.     Рухомі тіла мають ... (кінетичну енергію).
6.     Одиниця вимірювання енергії ... (джоуль).
7.     Потенціальна енергія тіла, на яке діє сила тяжіння, обчислюється за формулою ... п = mgh).
8.     Одиниця вимірювання потужності - ... (ват).
9.     Потужність залежить від ... (швидкості перетворення енергії).
10.                       Важіль, блок, похила площина належать до ... (простих механізмів).
11.                       Рухомий блок дає виграш у силі в ... (2 рази).
12.                       Повна механічна енергія тіла під час падіння ... (не змінюється).
III.      Мотивація навчальної діяльності
На дошці написані слова «формула», «знання та мислення», «успіху», «найголовніша», «це». З них необхідно скласти фразу, яка є гаслом уроку. «Найголовніша формула успіху – знання та мислення».
IV.      Розвязання задач (робота в групах).
«Практика народжується з міцного поєднання фізики та математики»
Ф. Бекон.
Задача 1. Яку потужність розвиває людина, якщо вона за 5 хв виконує роботу в 21 кДж?
Задача 2. Тіло піднімають похилою площиною, виконуючи корисну роботу 180 кДж. Знайдіть повну роботу, якщо ККД похилої площини становить 90 %?
Задача 3. Кінь рівномірно тягне воза зі швидкістю 0,8 м/с, розвиваючи силу 500 Н. Яку роботу виконує кінь за 1 год?
(Розв’язки задач учні коментують біля дошки і знову оцінюють свої досягнення).
1.     Експериментальні задачі.
1.     Визначити роботу, яка виконується при переміщенні бруска на 50 см.           (Є лінійка, брусок, динамометр).
2.     Визначити потужність, яку розвиває людина, піднімаючи пляшку з водою з підлоги на парту. (Є лінійка, пляшка з водою).
3.     Визначити ККД похилої площини. (Є лінійка, брусок, динамометр, похила площина).
(Троє бажаючих учнів біля дошки проводять експеримент і обчислення результатів вимірювань. )
Задачі
Для команди 1: двигун насоса, розвиваючи пев­ну потужність, підіймає 200 м3 води за 5 хв на ви­соту 10 м. ККД двигуна 40 %. Визначте потужність двигуна.
Для команди 2: похилою площиною переміщу­ють вантаж вагою 3,5 кН на висоту 1,4 м. Обчисліть роботу, що виконується при цьому, якщо ККД по­хилої площини становить 60 %.

   V.      Узагальнення знань
1.     ... збереження і перетворення енергії. (Закон)
2.     Один із простих механізмів. (Гвинт)
3.     Творець «золотого правила» механіки. (Архімед)
4.     Величина, яка визначається за формулою А/t. (Потужність)
5.     Енергія, яка визначається за формулою E = mgh. (Потенціальна)
6.     Величина, яка характеризує можливість виконання роботи. (Енергія)
7.     Одна із величин, що визначають величину роботи. (Сила)
8.     Енергія, яка визначається за формулою E = mv2/2. (Кінетична)
9.     Одиниця вимірювання роботи. (Джоуль)
10.                       Одиниця вимірювання потужності. (Ват)

VI.      Підсумки уроку

VII.      Домашнє завдання 

Немає коментарів:

Дописати коментар