Урок № 66 Розв’язування задач. Підготовка до контрольної роботи

Тема уроку: Розв’язування задач. Підготовка до контрольної роботи з теми «Механічна робота та енергія»

Мета уроку: поглибити знання учнів про роботу, потужність, прості механізми, потенціальну та кінетичну енергію, закон збереження та перетворення енергії, коефіцієнт корисної дії; навчити застосовувати теоретичні знання для розв‘язування задач; розвивати вміння правильно вибирати формули, визначати з них шукані величини; підготувати учнів до контрольної роботи з даної теми; виховувати інтерес до вивчення фізики, вміння використовувати одержані знання в повсякденному житті; розвивати логічне мислення, вміння переключатися з одного виду діяльності на інший, встановлювати причинно-наслідкові зв‘язки, виділяти головне у змісті задачі.
Тип уроку: узагальнення та систематизації знань.




Хід уроку :
      I.      Організаційний момент
   II.      Актуалізація опорних знань
     Учитель пропонує заповнити учням таблицю складанням логічного ланцюжка.
Фізична величина

Позначення
Формули
Одиниці вимірювання
Потужність

N
A/t
Вт
Механічна робота

А
Fl
Дж
Потенціальна енергія

Епот
mgh
Дж
Енергія пружно деформованого тіла
Епр
kx²/2
Дж
Кінетична енергія

Екін
mv²/2
Дж

III.      Розв’язування задач
«Слова «так» і «ні» дуже короткі, але потребують певних роздумів». Піфагор.
     (Результати учні знову самостійно вписують в картку самоконтролю)
1.     Чи виконується механічна робота коли хлопчик тягне за собою санчата? (Так).
2.     Чи виконує роботу сила тяжіння, що діє на камінь, коли він лежить на землі? (Ні).
3.     Чи має кінетичну енергію дівчинка, яка дивиться у дзеркало? (Ні).
4.     Чи змінюється потенціальна енергія ліфта під час його руху вгору відносно землі? (Так).
5.     Нерухомий блок не дає виграшу в силі, але змінює напрям дії сили. (Так).
6.     Під час руху стріли, випущеної з лука вертикально вгору, відбувається перетворення кінетичної енергії в потенціальну. (Ні).
Вправа «Хто цей вчений?»
1.     Перший російський вчений, академік, поет, історик. «Він був першим нашим університетом». (Ломоносов)
2.     Російський вчений, визначний «майстер чемоданних справ», творець періодичної системи хімічних елементів? (Менделєєв)
3.     Англійський фізик та математик, відомий тим, що за легендою один з найвідоміших законів відкрив після того, як на нього впало яблуко? (Ньютон)
4.     Давньогрецький вчений, встановив правило важеля. Йому за легендою належить відомий всім вигук «Еврика!» (Архімед)
5.     Автор нової моделі атомного ядра. Той, кого учні з любов’ю називали «крокодилом»
6.     Англійський фізик. Обґрунтував на дослідах закон збереження енергії. На честь нього названа одиниця вимірювання роботи. (Джоуль)
Розв'язування задач.             
1.  За допомогою важеля на висоту 25 см підні­мають вантаж масою 100 кг, який прикріплено до короткого плеча завдовжки 80 см. Яку роботу при цьому виконує сила, що діє на довге плече важеля, довжина якого 3 м 20 см? Чи є в задачі зайві дані? (Відповідь 250 Н, є зайві дані)
2. По дошках до кузова автомобіля піднімають ящик масою 120 кг, прикладаючи до нього вздовж дощок силу 800 Н. Обчисліть ККД, якщо довжина дощок дорівнює 2 м, а висота кузова — 1м. (Відповідь  75%)
3. Висота похилої площини 1,3 м, а довжина 12 м. Щоб підняти за допомогою площини вантаж масою 180 кг, приклали силу  240 Н. Знайти ККД похилої площини і силу тертя. (Відповідь ≈ 81%, 45 Н)
4. № 25.11. За допомогою нерухомого блока хло­пець масою 50 кг може піднімати вантаж макси­мальною вагою 400 Н. Обчисліть ККД блока. (Відповідь 80%)

IV.      Узагальнення знань
   V.      Підсумки уроку
(Учитель підводить підсумки уроку, чи були досягнуті цілі уроку, збирає в дітей картки самоконтролю для виставлення оцінок за роботу на уроці.
     Учні записують на картках, озвучують і приклеюють на плакат «Дерево рішень» свої вислови, враження від уроку, які повинні розпочинатися такими словами: я можу…, я знаю…, я розумію…, я вмію…, я навчився…)
VI.      Домашнє завдання



Немає коментарів:

Дописати коментар